Februari 2013, once upon a time.....in Lagos - Reisverslag uit Lagos, Portugal van Jacques en Marlene Kooi - WaarBenJij.nu Februari 2013, once upon a time.....in Lagos - Reisverslag uit Lagos, Portugal van Jacques en Marlene Kooi - WaarBenJij.nu

Februari 2013, once upon a time.....in Lagos

Blijf op de hoogte en volg Jacques en Marlene

04 Februari 2013 | Portugal, Lagos

De eerste maand van het nieuwe jaar is al weer voorbij. Halverwege januari heeft ook de Algarve een staartje mee gepakt van het koufront: veel regen en wind. De temperatuur is prima gebleven.
M.n. in het weekend dat Jacques even een paar dagen “op pad” was, stond er 50 knopen wind (windkracht 10). En dat is niet leuk, alleen op de boot, zelfs niet in een goed beschutte haven.
Gelukkig werd ik goed in de gaten gehouden door de andere zeilers in de haven.
Het leven gaat hier zijn gangetje. Geen verder zeilnieuws, vandaar wat Algarve info.
• In Nederland is de eerst sneeuw verdwenen (er komt weer een nieuw koufront aan?), maar in de Algarve komt de sneeuw van de bloeiende amandelbomen. De amandel is een typisch Algarve product, maar komt oorspronkelijk niet uit de Algarve.
Once upon a time…..was er een Moorse koning, getrouwd met een Noorse prinses. De prinses had heimwee naar de sneeuw en wilde niet meer naar buiten kijken. De koning heeft duizenden amandelbomen laten planten en toen op een dag de ramen open gingen en de prinses naar buiten keek…..allemaal witte bomen van de bloeiende bloesem. Waar of niet waar? Het is een leuke legende.
De afgelopen week is de natuur hier volop uitgelopen, op de zonplekken staan de amandelbomen in bloei; de eerste mimosa is er en de wilde bloemen komen overal te voorschijn. Het wordt steeds mooier.
• Het natuurgebied, m.n. de westkust van de Algarve , is een belangrijk broeigebied. Voor trekvogels de ideale plek om even halt te houden en te denken aan nieuw kroost. Op o.a. schoorstenen zijn de ooievaars druk bezig met het maken van nesten. Rondom de marina zijn er 8. Je hoort gedurende de dag hun bekende geklepper, m.n. als de ooievaars denken dat er indringers in de buurt van het nest komen.
• Op zaterdag gaan we naar de plaatselijke groente- en fruitmarkt waar de boeren in de gelegenheid worden gesteld hun lokale producten te verkopen. Het is leuk om te zien hoe er gehandeld wordt.
• Leuk nieuwtje: we hebben de eerste prijs gewonnen in de “boot decoration “ wedstrijd. Een prachtig boek met afbeeldingen van Lagos. Onze kerstboom was ook goed te zien in Lagos.
En verder… morgen gaan we een paar dagen naar Sevilla en de grensrivier. De rivier schijnt ook een mooi natuurgebied te zijn. Wij kunnen de rivier met de boot niet opvaren i.v.m. onze masthoogte, dus dan maar verkennen per auto. Het komende weekend is het carnaval, wat uitgebreid gevierd wordt in Loulé. Ook daar gaan we een kijkje nemen.
Half februari is het weer tijd voor een bezoek aan Nederland.

• 04 Februari 2013 - 21:37

Ellen:

hallo jacques en marlene

Leuk al die mooie bloesem,wat gaaf dat jullie de eerste prijs hebben gewonnen maar jullie mast zag er dan ook super mooi uit,en dat ze dan ook in Lagos ervan mee konden genieten. Hier beginnen de krokussen en narcissen ondanks de kou die we gehad hebben ook voorzichtig boven de grond te komen de tempratuur is hier nu ongeveer 8 graden. Wordt er bij jullie in portugal ook aan valentijn gedaan nu hier iedergeval wel je kan geen winkel ingaan of de hartjes vliegen om je oren. Ik vind het heel erg leuk dat jullie weer even naar Nederland komen.Nog veel plezier met jullie autotocht naar Sevilla. Hier is het aankomend weekend ook carnaval. Tot gauw groetjes ellen

• 05 Februari 2013 - 14:06

Tonny:

Hoi Jacques en Marlene,

Wat ziet het er op de foto's al heerlijk lente achtig uit bij jullie. Ik geloof dat ik Bram toch maar even zo gek moet krijgen voor een reisje Lagos. Zit nu op de bank in de zon, maar ook diverse hagelbuien komen voorbij. Na het weekje Winterberg kan ik geen sneeuw meer zien, de terug reis heeft ruim 5 uur geduurd zo veen sneeuw viel er en gladde wegen.
    Veel plezier in Sevilla en snel tot ziens in Hoek van Holland, wel met wanten en een bontmuts!!

• 05 Februari 2013 - 19:18

Ineke En Bert Blankers:

5 februari 2013 14:04 | Door: Ineke en Bert Blankers

Hallo vakantiegangers: Marlene en Jacques.

Afgelopen zondag waren wij even bij Riet en Leen de Jong opo ziekenbezoek. Leen is recent geopereerd, maar nu gelukkig weer aan de betrende hand. Van Riet hebben we jullie Next waar ben je, adres gekregen, hadden we nog nooit van gehoord overigens. We hebben het zojuist even bekeken. Ziet er allemaal goed uit, dat zwitserleven gevoel. Wij gaan eerst nog naar de wintersport, en vervolgens hebben we alweer de nodige trippen met onze camper gepland. Nog prettige vakantie verder, doe voorzichtig, en veilig weer thuis.

Van tijd tot tijd blijven we jullie wel weer volgen.

groeten ineke en Bert

• 05 Februari 2013 - 22:32

Mark:

Niet om t een of ander.....je lijkt wel afgevallen Jacques ;)