April/mei: op de kant voor jaarlijks onderhoud. - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Jacques en Marlene Kooi - WaarBenJij.nu April/mei: op de kant voor jaarlijks onderhoud. - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Jacques en Marlene Kooi - WaarBenJij.nu

April/mei: op de kant voor jaarlijks onderhoud.

Blijf op de hoogte en volg Jacques en Marlene

16 Mei 2014 | Spanje, Valencia

Na een gezellig, sportief en vooral leuk familieweekend in Burgh Haamstede zijn we weer terug gevlogen naar Valencia. In Nederland hebben we de nieuwe boot van Mark en Suzanne bewonderd: "Freya", een Victoire 34. Mooi!

In Valencia vindt in april de week van Semana Santa plaats. Gedurende de week voor Pasen worden er processies en kerkdiensten gehouden door de Parraquias, hierbij dragend de lange gewaden, puntmutsen en het gezicht bedekt uit schaamte voor wat Jezus is aangedaan.
Op eerste paasdag vindt de processie plaats van de Resurrection: de wederopstanding van Jezus: enjoy life!

Tijdens het paasweekend hebben we een zeitraining gedaan onder begeleiding van 2 trainers van Zeilenderwijs uit Nederland.
Ze hebben ons laten zien en ervaren wat er allemaal mogelijk is met het schip en veel oefeningen gedaan om mijn zeilangst weg te halen.

We hebben een aantal plaatsjes bezocht in de omgeving van Culleria en Xativa met mooie kastelen en weer prachtige straatjes met gekleurde huisjes en aparte deurkloppers, die we later op de markt terug zien. Een stierenfokkerij tegengekomen met totaal geen vrije graasruimte. Heel zielig!
We maken een vaartochtje op de "Salamander", de motorboot van Henk en Lita. Heel anders dan zeilen, vooral erg wiebelig en duur qua dieselverbruik.
We verlaten Valencia na 6 maanden en varen naar Denia. Een pittig tochtje met 25 knopen wind recht op de kop en een schroef die erg aangegroeid is. We checken het weer altijd voor vertrek, maar het komt toch regelmatig voor dat het in de praktijk anders uitpakt. In Denia ontmoeten we John en Carol weer van de "Chrystal"
Door naar Altea voor de jaarlijkse onderhoudsbeurt. Op de kant en na 2 dagen ligt de Next weer glimmend en gepoetst in het water. We zijn erg tevreden over de service van de varadero, m.n. door de inzet van Emilio.
De " Svalin " en de " Tartaan" komen de haven binnen. Zij gaan door naar Mallorca en Menorca.
Wij gaan terug naar Denia waar wij het erg naar ons zin hebben. Een leuk stadje en een mooie omgeving. Iedere avond is het genieten van de prachtige luchten en de ondergaande zon. We bezoeken met John en Carol het plaatsje Xalo met een grote markt en een wijnproeverij.
We proberen altijd om in de plaatsjes die wij bezoeken te informeren of er nog evenementen plaats vinden. Dus bij navraag in de tourist office: nee! Even rust na de fallas en semana santa.
Groot gelijk. Maar waarom staan er dan zoveel hekken langs de weg en zijn de vissersboten versierd?
En ja hoor: 's avonds een groots vuurwerk, muziek en een processie ter herdenking van de overleden vissersmannen.
De Davanti vaart Denia binnen; we praten bij tijdens een gezellige lunch op een van de pleintjes in de visserswijk.
Na een week zeilen we terug naar Valencia.
Een maand geleden voornamelijk brem en mimosa langs het fietspad, nu volop roze oleanderstruiken. Mooi!

Zaterdag komen Mark en Suzanne aan boord.
Vamos a Ibiza.