Het is niet te geloven! - Reisverslag uit Vigo, Spanje van Jacques en Marlene Kooi - WaarBenJij.nu Het is niet te geloven! - Reisverslag uit Vigo, Spanje van Jacques en Marlene Kooi - WaarBenJij.nu

Het is niet te geloven!

Blijf op de hoogte en volg Jacques en Marlene

12 September 2012 | Spanje, Vigo

2 dagen geleden zijn we aangekomen in Vigo, alwaar we gisteren uit het water zijn gegaan en nu dus op de kant staan.
Reden: de smurrie in de olie van de saidrive werd steeds dikker en we zijn bang dat zo de motor kapot gaat. We laten ook gelijk kijken naar de accu's ( er lekt waarschijnlijk ergens stroom )en de opening waar de boegschroef in terug klapt wordt bijgewerkt.
De afgelopen dagen hebben we door de Ria's van Noord Spanje gevaren op de motor en geankerd in de baaien. Echt een aanrader!

Vanochtend heeft de saildrive een onderhoudsbeurt gehad en is de olie vernieuwd. Hierbij is naar voren gekomen dat de anodes van aluminium waren( geschikt voor zoet water) en niet van zink( geschikt voor zout water). We gaan er van uit dat dit de oorzaak is van het probleem.

Het is momenteel erg warm, geen wind! Het uitzicht vanaf de boot: de werkhaven van Vigo en een stukje van de Ria. Gelukkig komen er regelmatig dolfijnen voorbij en kunnen we gezellig met de luitjes van de Dix Bay over onze bootproblemen praten.

Als het mee zit gaan we morgen weer het water in.

• 12 September 2012 - 16:19

Mark:

Ha Ouwelui!
    Wat een gedoe allemaal?!?! Gelukkig zie ik wel allemaal fotos met zon; dat is weleens anders geweest ;).
    Binnenkort de portugese vlag erin?!

• 12 September 2012 - 17:13

Frans:

Hallo Sjaak en Marlene

Het zit jullie ook niet mee en hopen maar dat nu alles goed voor elkaar komt en blijft ! Wat de annodes betreft .. Aluminiumanodes is voor zoet water, brakwater(zoet/zout) zijn Magnesiumanodes en zoutwater Zinkanodes. Als de anodes wegteren/kankeren dan heb je inderdaad een 'lek'. Misschien een aardfout in jouw elektrische systemen/bedrading. Maar wat ik uit je vorige verslag begrepen heb is dat de accu's oke waren ? In ieder geval hoop ik voor jullie dat de fout snel gevonden wordt.
    Zo aan de foto's te zien is het goed weer daar en goed vertoeven. Ook de KMNI weerkaartjes voor zuid europa zien er goed uit voor de komende tijd dus genieten daar !

Groeten en liefs
    Frans.

• 12 September 2012 - 22:07

Dirk & Gré:

Hey daar.

Het zit jullie inderdaad niet mee hè.
    Maar elk nieuw schip heeft kinderziektes die naar boven komen als je hem, zoals julle, veel gebruikt.
    Erg vervelend maar het is niet anders. Ondanks de problemen begrijp ik dat jullie het nog steeds naar jullie zin hebben. Als zeeziek geweest? Hier is alles ok. Geniet lekker van m'n pensioen!
    Hoop dat jullie verder geen nieuwe kinderziektes opdoen en lekker blijven genieten!

Groetjes,

Dirkie en natuurlijk ook van Gré.

• 14 September 2012 - 19:17

An En Jean:

Hallo Jacques, Hoi Marlene,
    Wat een pech. Ik hoop dat jullie ook tijd vinden om te genieten.
    Even over jullie probleem: er is m.i. geen verband tussen anodes en dikke smurrie. Smurrie ontstaat doordat er water bij de olie in de saildrive komt. Dat begint met een verkleuring van goudkeurig naar amber (rood) en als het erg wordt naar wit. Met water wordt de olie dik en moet je kijken naar de afdichtingsringen van het staartstuk. Ik neem aan dat de werf dat heeft gedaan.
    Voorts is het potentiaalverschil tussen aluminium en zink verkeerd om oftewel met zinkanodes gaat je aluminium staartstuk aangetast worden en hou je mooie anodes. Dat is niet de bedoeling. Vraag aan Yanmar specialisten wat je moet doen als je langdurig op warm zout water verblijft.
    Nou ik zal me bemoeierige kop weer houden en eindigen met jullie een nog heel fijn verblijf te wensen in het prachtige Spanje en geniet van Portugal.
    Groeten, An en Jean

• 15 September 2012 - 12:07

Henny Coenen:

Hey Marlene,

Sprak vanmorgen Ellen bij de Hoogvliet vandaar mijn reactie op jullie verslag.
    Wat een pech met die boot. Ik hoop voor jullie dat dit het laatste is geweest. Verder begrijp ik dat jullie wel aan het genieten zijn van de prachtige omgeving. Hier in het Westland wordt weer hard met de kinderen gewerkt.........
    Veel plezier en geniet van deze mooie tijd !!

Groetjes

Henny

• 15 September 2012 - 12:24

Riet:

Hallo buurtjes wat een pech hebben jullie.Maar jullie hebben het nar jullie zin en hebben nu mooi weer hier gaat het al richting herfst.Mooie foto's die dorpjes zijn inderdaad leuk en dan nog de Portugese kust zo ruig en mooi.Hier op b.b.pad is alles goed wij wensen jullie verder een hele mooie reis en dan zonder pech.
    Groetjes Leen en Riet

• 15 September 2012 - 19:16

Tonny:

hoi Jacques en Marlene

Eindelijk weer eens tijd om jullie verslagen te lezen, wat een pech allemaal. Ik begrijp dat jullie nu weer in het water liggen en verder naar Portugal gaan. Ben wel een beetje jaloers zie alleen maar zon. Wat een goede foro's van Marlene je kan zo bij een reisblad gaan werken.
    Fam problemen nog niet opgelost nu Vief weer in het ziekenhuis verkeerde medicijnen bloedsuikerspiegel op 46 grote paniek. Verder zijn er 100 mensen uit bij Ericson daar zit Gereard ook bij nieuwe problemen, jammer voor hem na zo'n lange tijd daar.

Wij wensen jullie verder een goede reis zonder techniscge problemen.

Groetjes Tonny enBram

• 16 September 2012 - 18:03

Gilbert:

Hoi Jacques en Marlene,

Jullie hebben al veel meegemaakt als ik zo de verslagen lees. Wel jammer dat je zoveel tijd kwijt zijn met alle reparaties. Maar toch ben ik best wel jaloers, als achterblijver in Nederland. Jullie doen het toch maar wel, en zo te zien aan de foto's is het allemaal heel mooi.

Veel mooi (zeil)weer en lekkere drankjes toegewenst vanuit Nederland.
    Groetjes, Gilbert en Elly

• 21 September 2012 - 13:57

Ria Van Vugt:

Tijd voor een update?
    De Lyn Ryvall (Chandlers) komt jullie kant uit, ben benieuwd of jullie elkaar tegen komen.
    Zijn na hun kaping weer op pad, echte diehards dus.
    groetjes Ria