Hoe 3 maanden Lagos uiteindelijk 6 maanden Lagos - Reisverslag uit Lagos, Portugal van Jacques en Marlene Kooi - WaarBenJij.nu Hoe 3 maanden Lagos uiteindelijk 6 maanden Lagos - Reisverslag uit Lagos, Portugal van Jacques en Marlene Kooi - WaarBenJij.nu

Hoe 3 maanden Lagos uiteindelijk 6 maanden Lagos

Blijf op de hoogte en volg Jacques en Marlene

26 Maart 2013 | Portugal, Lagos

Maart 2013.

Hoe 3 maanden Lagos uiteindelijk 6 maanden Lagos werden.

Toen wij in oktober in Lagos aankwamen zijn we uitgegaan van een rustperiode van 3 maanden. In januari bleek al snel dat er steeds wel een reden was om niet verder te zeilen. We hebben het contract toen ook verlengd tot 9 april met in ons achterhoofd: alles kan, niets moet.
Iets wat voor mij nog steeds niet makkelijk is. Ik ben zo ingesteld op het maken van plannen en dan deze plannen weer bijstellen, etc. " Niets doen" blijft lastig.
Overwinteren in Lagos was iets totaal anders dan dat we van plan waren.
We hebben genoten van de Algarve, de kust, de natuur (m.n.het vroege voorjaar en de wilde bloemen) en de rust. Wat een hectiek als je weer een paar dagen in Nederland bent.
Het weer is voor de Algarve deze winter slecht geweest, maar altijd nog beter als in koud Nederland; m.n. de periode vanaf half februari is wat tegen gevallen: veel wind en regen, temperatuur rond de 15 graden. Gelukkig ook met mooie dagen ertussen door en dan is het heel fijn om een fietstocht of strandwandeling te kunnen afsluiten met een wijntje op het terras.
Met de medezeilers hebben we een gezellige tijd gehad, waarbij iedereen meedenkt en voor elkaar klaar staat. Je blijft met een gerust hart een paar dagen alleen op de boot!
Opbeurende berichtjes en bezoekjes tijdens de griep.
Gezellige etentjes ter gelegenheid van 65ste verjaardagen in bijzondere locaties. Een wijnproeverij met uitleg over het verschil van de wijnen van de Douro en de Algarve.
Borrels met stoere boot-en zeilverhalen en genieten van de kookkunsten van de medezeilers.

Momenteel zijn we (m.n. Jacques) bezig ons wat meer voor te bereiden op het komende vertrek.
De buitenboordmotor en het aggregaat hebben een beurt gehad, de oliefilter van de motor is vervangen, olie in de motor en in de saildrive is ververst. De boot heeft een nieuwe anti-fouling laag gekregen zodat we weer soepel door het water kunnen glijden; met dank aan de medezeilers voor het helpen. Tijdens het uit het water liften zagen we aanhang aan het roer; bij nadere inspectie bleek er in het roer een gat te zitten, waarschijnlijk opgelopen toen wij bij laag water Povoa de Varzim uitvoeren.
Er wordt een buzzer aangebracht op het ankeralarm en er is geïnformeerd naar zonnepanelen (toch wel handig een extra energievoorziening als we op anker liggen bij Ibiza). De dinghy wordt weer opgepompt, een extra anker aan de achterreling.
Al met al van "niets doen" naar "druk".
We gaan in april nog een weekje naar Nederland voor de verjaardag van mijn moeder.
De15de april vliegen we terug naar Lagos, waarna wij richting de Spaanse grens varen.
What to do NeXt?
We gaan proberen het motto: "alles kan, niets moet" te volgen. Varen met goed weer, waar het leuk is een paar dagen blijven en zo omhoog richting Calpe.
Oversteken naar ibiza.
We hebben de tijd!

• 26 Maart 2013 - 23:46

Peet En Yvon:

Leuk verhaal, leuk geschreven. Leuk gedaan. Mooie foto's. Op naar het volgende .
    Groetjes en geniet van iedere dag.

• 30 Maart 2013 - 13:23

Ellen En Erik:

Hallo Marlene en Jacques,

Wij volgen jullie nog steeds. Wat gaat de tijd toch snel. 6 maanden in Lagos, Jullie hebben het toch wel erg leuk gehad. Veel gezien. Ik kan me voorstellen dat jullie nu graag en route gaan.
    Wij hebben een maand op Gran Canaria gezeten. Was daar heerlijk. Steeds temperaturen tussen 23 en 27 graden. Erg veel zon. Was echt genieten.'
    De winter houdt hier maar aan. Geen lol aan.
    Erik zit een weekje in Turkije. Komt 1e paasdag terug. Hij is daar aan het golfen met een groepje vrienden.

Alvast een goede vaart naar Ibiza.
    Groetjes Ellen en Erik